close
Dé recensiesite over jeugdliteratuur
6+

Zuigt die zeeman nou alles uit zijn duim?

Tiny Fisscher Sindbad de zeeman Kinderboek
Volt
Linde Faas, Sophie Pluim, Pyhai, Daan Remmerts de Vries, Thé Tjong-Khing, Juliette de Wit, Jeska Verstegen
Waardering: Toegankelijke hervertelling met sterke en gevarieerde illustraties

Van de Duizend-en-een-nacht vertellingen is de herkomst nooit precies vastgesteld. De verhalen stammen waarschijnlijk nog van voor de christelijke jaartelling. Pas in de achttiende eeuw werden de sprookjes bekend in de westerse wereld. Opvallend is dat pas toen de bekendste verhalen (over Aladin, Ali Baba en Sindbad) zijn toegevoegd.

De zeven reizen van Sindbad de Zeeman zijn door Tiny Fisscher bewerkt tot een verhalenboek. Fisscher heeft zich de laatste jaren ontpopt tot de nationale herverteller van verhalen die niet per se voor kinderen waren bedoeld. Ze nam onder andere Alleen op de wereld, De kleine prins, Mary Poppins en Oliver Twist onder handen. De auteur ontsluit de verhalen voor kinderen en blijft daarbij doorgaans dicht bij de oorspronkelijke tekst waarbij toegankelijkheid en leesbaarheid de kernwaarden lijken te zijn. Waar andere hervertellers (denk aan Daan Remmerts de Vries met Jungle Book en Sneeuwwit) er soms een eigen draai aan geven, vertelt Fisscher het verhaal zoals dat door anderen is bedacht.

In dit geval dus de raamvertelling over Sindbad die aan een groep vaste toehoorders vertelt over zijn zeereizen die een vast patroon kennen. Er vindt steevast rampspoed plaats waarbij Sindbad één van de overlevenden is die na heikele avonturen weer weer terugkeert op zijn standplaats. De arme sloeber die telkens mee mag luisteren vraagt zich regelmatig af of het allemaal echt gebeurd is of dat Sindbad het allemaal uit zijn duim zuigt. Die speelse ongewisheid relativeert en maakt dat het geen optelsom van opschepperigheid wordt. De avonturen schuren vaak dicht tegen de Griekse mythologie (cyclopen) aan.

Het is winst dat deze verhalen los zijn gebundeld maar de meerwaarde zit vooral in de prenten waarvoor een deel van het Nederlandse keurkorps van illustratoren is opgetrommeld. De harde Disney-achtige prenten van Juliette de Wit zijn een fremdkörper maar voor de rest is het genieten geblazen. Linde Faas blijft toch op haar best als illustrator voor anderen, haar weergave van de zeehengst in vijftig tinten blauw is betoverend. Sophie Pluim laat zich van een andere kant zien en dat bevalt uitstekend. Haar vaak wat gothic-achtige werk komt ook in kleur uitstekend tot zijn recht. Pyhai ontwikkelt zich snel en zet voor dit boek een aandoenlijke cycloop neer. Jeska Verstegen verrast misschien nog wel het meest met gevarieerde en eigenzinnige tekeningen waar je heel lang naar kunt, misschien wel moet, blijven kijken.  Tot slot Daan Remmerts de Vries en Thé Tjong-Khing die hun sporen allang hebben verdiend. De tragikomische Sindbad van de eerste is genieten. De enorme, naar het bootje happende, haai van Khing staat ook op het omslag en is een indrukwekkend beeld.

Tags : Andere landenbewerkingFantasieillustratiesKinderboekklassiekerkoningscheepvaartSpanning en avontuurVoorleesboekzee