12+

Het schrijven van een achterflap is nog een hele kunst

Nanda Roep en Silvester Zwanveled Koningsland. Het ruimte-avontuur van Timon Jeugdboek
Nanda
Waardering: 5.0

Nanda Roep geeft sinds een aantal jaren haar boeken uit bij haar eigen Uitgeverij Nanda en op de achterflap van Koningsland  staat dat de schrijfster voor dit boek alle genres gebruikt die ze de afgelopen achttien jaar heeft bestudeerd. Welke dat zijn, wordt niet vermeld,  Een coherente tekst voor achter op een boek schrijven, valt nog niet mee, misschien is hulp van een redacteur dan toch best handig. Die had  zeker ook gewaarschuwd voor de zin: ‘Voor iedereen die zin heeft in een lekker boek, waar hij eindelijk zijn tanden in kan zetten.’ Hoezo eindelijk?

Veel genres heb ik niet kunnen ontdekken tijdens het lezen van Koningsland. Vooruit: het is een fantasyroman met een vleugje romantiek en wat familieproblemen waarbij opvalt dat de (oudere) lezer soms erg kinderachtig wordt toegesproken. ‘Heb je zin  in een spannend avontuur met koningen, rare wezens en vreemde planeten?’.  En dan zinnetjes als: ‘Ben je er klaar voor? ‘ Kun je het nog?’ Onder welk genre we dat moeten scharen, is niet duidelijk en het komt helaas nog enkele malen terug.

Het verhaal volgt Timon, een prins die een ongewilde reis langs een aantal planeten maakt, die ieder een eigen karakter hebben. Er is veel liefde of juist agressie of het is een planeet voor zoetekauwen. Het boek komt tergend traag op gang en er is aanvankelijk geen touw aan vast te knopen. Pas op de helft krijgt het wat meer dynamiek en diepgang, als duidelijk wordt dat zijn oom en broer een coupe hebben gepleegd en Timon is verstoten van zijn eigen planeet, waar hij de troonsopvolger was. Daar komt hij achter omdat hij vleugels op zijn rug ontwikkelt, in tegenstelling tot zijn oudere broer. Het lukt de auteur(s) niet om de spanning vast te houden en het verhaal verzandt in een standaard en schematisch fantasy-avontuurtje waarin goed en kwaad zoals gebruikelijk regelmatig van rol wisselen.

Nanda Roep schreef het boek samen met haar man, de cabaretier Silvester Zwaneveld, en voor wie dat wil, zit er begeleidende muziek bij. Een gezamenlijk project dus, bij een eigen uitgeverij, en dat soort lef en initiatief lef valt in deze tijden van onzekerheid in boekenland alleen maar aan te moedigen. Maar dat neemt niet weg dat de lat niet lager mag komen te liggen. Roep heeft bewezen beter te kunnen schrijven dan dit en hopelijk richt de auteur van boeken over Plaza Patatta en Chatgrlz zich weer op de genres die ze wel beheerst.

Koningsland. Het ruimte-avontuur van Timon

Silvester Zwaneveld

Nanda Roep