Leopold
Het middelpunt van de grote Matisse tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam is ‘De parkiet en de zeemeermin’. Het werk van zeven bij drie meter is de inspiratiebron voor het prentenboek dat Annemarie van Haeringen ter ere van de expositie maakte. Matisse fabriceerde het bekende werk twee jaar voor zijn dood, toen hij na een mislukte operatie nog slechts vanuit bed en rolstoel kon werken. Van Haeringen fantaseert hoe het werk tot stand komt. Matisse dirigeert zijn assistente die de gekleurde knipsels op de muur bevestigt. Hij jongleert eindeloos met vormen en kleuren en is euforisch over het resultaat. ‘Ik beeldhouw direct in kleur! Hier heb ik mijn hle leven naar gezocht!’. Van Haeringen legt indirect uit waarom Matisse zoveel kwijt kan in deze manier van werken. Hij overziet er na zijn 80e zijn hele leven mee: ‘Hij knipt en knipt en knipt. Alle mooie herinneringen aan zijn reizen; aan de planten, de bloemen, de algen en wieren, de sponzen, de vogels en de vrouwen’.
Het werk van Matisse is een voorbeeld voor Van Haeringen en ze gebruikt regelmatig zijn vormen in haar werk. In dit boek komt het prachtig uit de verf. Het verhaal is niet heel spannend of verrassend maar laat wel goed zien hoe de kunstenaar te werk ging en wat hem inspireerde. Een ingetogen boek over het proces van het maken en drijfveren. De mooiste prent uit het boek is opvallend genoeg misschien wel die zonder enige kleur. Daarin ligt Matisse in een steriele witte ziekenhuiskamer, een nachtmerrie voor de kunstenaar die altijd met de ‘zon in zijn buik’ werkte. Hij heeft zo snel mogelijk weer kleur en kwasten nodig. Hte schilderen valt hem te zwaar en dus gaat hij knippen. Matisse houdt uiteindeiljk één knipsel over. Dat is de slak die niet nodig ingetogenis want eigenlijk is de kunstenaar zelf de slak en zijn bed het slakkenhuis.
De tentoonstellingsprentenboeken voor kinderen zijn zo’n gat in de markt gebleken dat andere musea het voorbeeld van het Haags Gemeentemuseum graag volgen en de markt behoorlijk overspoeld wordt. Tegelijkertijd met dit boekje verschijnt er van Charlotte Dematons een boek over de Hollandse school. Van Haeringen maakte in de reeks voor het Haags Gemeentemuseum Coco of het kleine zwarte jurkje over Coco Chanel dat is genomineerd voor de belangrijkste Duitse jeugdboekenprijs.
De tentoonstelling De oase van Matisse is in het Stedelijk Museum in Amsterdam nog tot 16 augustus 2015 te bekijken.
Het origineel van De parkiet en de zeemeermin van Matisse.
De parkiet, de zeemeermin en de slak
Annemarie van Haeringen
Leopold/Stedelijk Museum Amsterdam