10+

Stug aardrijkskunde boek over water

Anne Pek Erop of eronder. Hoe Holland het hoofd boven water houdt Non-fictie
Gottmer
Irene de Goede
Waardering: 6.5

Uitgeverij Gottmer durft het: non-fictie voor kinderen serieus nemen en er mooi vormgegeven boeken over uitgeven. Dat bewezen ze al met meerdere dierenboeken en het schitterende evolutie-boek van Jan Paul Schutten. Erop of eronder is opnieuw een boek met een leeslint, mooi van vorm en kleur en de omslag is fraai; er is overduidelijk veel aandacht aan gegeven. Anne Pek bracht, als dochter van een waterbouwer, de geschiedenis van het Hollandse landschap en de rol van het water daarbij, in kaart. Over de bedreigingen en uitdagingen die het water de afgelopen eeuwen met zich meebrachten. Ze  beschrijft de inventiviteit van de Hollanders om met de waterproblematiek om te gaan, want het was letterlijk ‘erop of eronder’. Al was ‘droge voeten’ ook geen onaardige titel geweest.

Een dapper en belangrijk thema maar het valt niet mee. Pek slaat werkelijk niets over, integendeel: veel feitjes en gebeurtenissen worden herhaald. Er is niet voor een verhalende vorm gekozen, geen personages en geen spanningsboog, maar voor een chronologische inhoudelijke vertelling over de geschiedenis van water. Het levert een behoorlijk stug aardrijkskundeboek op, met degelijke maar weinig verrassende illustraties van Irene Goede. Pek maakt zeker duidelijk hoe belangrijk water is en welke rol het heeft gespeeld in ons land en dat nog steeds doet. Maar de voorbeelden zijn wat kinderlijk: bijvoorbeeld het wegsnijden van stukken laagland aan zee verduidelijken aan de hand van een lekkere cake die al bijna op is voordat hij geserveerd wordt. En de stijl is wat populair en bijna ronkend, alsof het daardoor voor kinderen beter geschikt zou zijn. Pek is wetenschapsjournalist en heeft enorm veel kennis van zaken maar ze heeft geen vorm gevonden om dat op een toegankelijke manier aan kinderen over te brengen. Jammer dat de uitgever haar niet aan een ervaren verteller heeft gekoppeld.    .

Erop of eronder is een mooi boek voor in de kast maar een kind moet wel een enorme water-tic hebben om het van kaft tot kaft uit te lezen.

Erop of eronder. Hoe Holland het hoofd boven water houdt

Anne Pek