4+Leeftijd

Projectiel braken in de overtreffende trap

Edward van de Vendel Heel heel heel vies boek Kinderboek
Querido
Floor de Goede
Waardering: 8.0

Uitgeverij Querido betrekt de beste schrijvers uit hun eigen stal  om invulling te geven aan een reeks boekjes onder de noemer Tijgerlezen. Voor beginnende lezers van 5 jaar om zelf te lezen of voorgelezen te worden. Naast Joke van Leeuwen ging ook Edward van de Vendel aan de slag. Het moet boeken opleveren waar kinderen graag zelf naar grijpen.

Dus geef je het als titel Heel heel heel vies boek en vul je dat met strips: succes verzekerd. Dat klinkt misschien als gemakkelijk scoren maar dat is het niet. Edward van de Vendel gebruikt alleen maar woorden van één lettergrepen en het is knap dat het geen kinderachtig niveau krijgt. De openingsstrip is briljant: twee jongetjes gaan naar de boekwinkel, ze  willen een boek. Een heel vies boek, het moet heel vies zijn. En ze krijgen het voor elkaar.

Een ander verhaal gaat over superheld Sem Spuug die enorm moet overgeven als hij een ei eet. Projectiel braken in de overtreffende trap, zoals staat afgebeeld op de cover. Zijn moeder is er niet blij mee maar Sem wil niet dat het naar is en zegt: “Mam, dit ben ik. Dit hoort bij mij’. Hij zet de ogenschijnlijke zwakte om in een heldendaad en verdrijft monsters en uitgebroken dieren met zijn braaksel.

Sommige verhalen zijn vooral vies om het vies zijn en missen fantasie en humor. Zoals de klei die poep blijkt te zijn en het verhaal over de moeder die het snot uit de neus van haar zoontjes blaast. In tegenstelling tot een verhaal over een juf die in een big verandert. Daar is het duo Van de Vendel/De Goede op zijn best, zoals in hun stripgedichten. Absurd, grappig en vervreemdend. En alles in één lettergreperige woorden, daarom kan de big geen varken zijn.

Tags : humorKinderboekstripviesVoorleesboekWeten en leren