10+

Een boek als onderdeel van mutlimediaal Efteling spektakel

De Efteling had een idee voor een nieuwe live-attractie en ze pakken dat multimediaal aan op een manier zoals dat woord bedoeld is. Alles is uit de kast gehaald om de attractie te versterken: een tv-serie, een bordspel, een virtuele game en…hoera, een boek. Paul van Loon werd gevraagd het verhaal van Raveleijn te schrijven.

Raveleijn is een tijdreisverhaal met veel spannende elementen. Een gezin verhuist van de stad naar een oude herberg in een dorp zodat moeder kan gaan schilderen en vader druiven gaat verbouwen. Een van de vijf kinderen ontdekt, gelokt door een raaf, al snel de geheime ingang naar de verborgen magische stad Raveleijn. De raven die hun meenemen, veranderen in paarden en de kinderen zijn plotseling een stuk ouder en volwassener en ontpoppen zich als ruiters met verborgen krachten. Ze gaan de strijd aan met de overheerser wat met magie en verrassingen gepaard gaat. De gemene graaf Olaf Grafhart tovert plots een enorme mechanische draak tevoorschijn die onmogelijk is te verslaan. Maar dat lukt de vijf toch waarna er vermiste kinderen uit het enorme monster tevoorschijn komen. Als de strijd is beslecht verkassen de broers en zussen weer naar de realiteit.

Een aardig maar niet heel bijzonder verhaal dat door Van Loon keurig maar heel vlak is opgeschreven. Hij blijft een populaire maar (vooral stylistisch) zeer beperkte auteur schrijft het allemaal keurig op. Hij weet wat kinderen willen lezen en kopieert het stramien uit zijn succesvolle reeksen, Dolfje Weerwolfje en de Griezelbus. Realisme vermengt met transformatie en veel fantasie. Een redelijk spannend avontuur dat kinderen zeker aanspreekt, helemaal in combinatie met alle extra’s. Slim gedaan van de Efteling. Alleen jammer dat voor een project waar zo groots mee wordt uitgepakt, niet een wat vaardiger auteur is aangetrokken.

Raveleijn

Paul van Loon

Tags : eftelingFamiliejeugdboekSpanning en avontuurSprookjes